چه طور عصبانیت خویش را در اختیار گرفتن کنیم؟

نویسنده :سمیه حکمتی
تاریخ:چهارشنبه 27 آذر 1398-10:39 ب.ظ


چین پرتاب کردن در میان دو ابرو و فشار دادن آرواره‌ها به نیز و گشاد شدن سوراخ‌های بینی از بارزترین نشانه‌های عصبانیت در رخ بشر میباشند . این تغییرات گهگاه سبب ساز میگردند تا موجودی قوی‌تر به حیث بیاییم .

در همین ارتباط دیدنی است بدانید «چهرهٔ عصبانی» به ارث می رسد و یادگرفتنی نیست , بدین خاطر که چه بسا بچه‌های کور نیز می توانند چهره‌های عصبانی از خویش نشان دهند . یا این که جالب‌تر این که در زمان مورخ , کسانی که عصبانی نمی‌شدند , نادیده گرفته می‌شدند . مردمان از آن‌ها می‌دزدیدند و با آن ها بدرفتاری می‌کردند و به همین جهت آن‌ها از دربین رفته‌اند .

البته سوای این مسایل , برای این‌که بدانیم عصبانیت چه چیزی است , خوب تر است ببینیم چه تغییرات فیزیولوژیکی در ما روی می دهد : هنگامی عصبانی می‌شویم , سیستم عصبی سمپاتیک و سیستم جنگ‌و‌گریز در تن فعال می شود . ضربان قلب ارتقا پیدا مینماید , تنفس شدید‌تر و تند‌تر می‌گردد , عرق میکنیم و تلاش دستگاه گوارش نماید می شود .

فیلسوف و روان‌درمان‌گری به اسم «مارک ومون» گفته : «اینکه کسی عصبانی بشود میتواند عالی باشد به شرطی که زمانی عصبانی می شود بتواند انرژی این خشم را در راهی تولید کننده و اثر گذار مصرف نماید . »

محققان بر این اعتقادوباور می باشند که آدم بیشتراز آنچه اندیشه نماید می تواند خشم خویش را مهار نماید , احساسات و عاطفه ها ما تنها سود سیر تکاملی ما نیستند , آن ها روش‌‌هایی میباشند که ما آموخته‌ایم و رشد داده‌‌ایم و تقویت کرده‌‌ایم و آن‌ها را به صورت فراوان خلاقانه‌ای تغییر و تحول داده‌ایم و خوب تر کرده‌ایم .

با این مقدمه می خواهیم به شما بیاموزیم که چه‌گونه خشم و عصبانیت خویش را در اختیار گرفتن فرمایید .

خویش را آهسته فرمایید

راحت‌ترین کاری که می توانید برای در دست گرفتن خشم و عصبانیت انجام دهید , تنفس عمیق است . کارایی نمائید یکسری نفس عمیق بکشید و آن گاه به اتفاق‌های عالی تصور کنید یا این که مکان‌های جالب را در ذهنتان تداعی فرمائید .

از دیافراگم می بایست نفس بکشید تا اکسیژن در تمامی سلول‌های شما رخنه نماید . بهترین موقعیت برای نفس کشیدن این است که شما تا جایی که در توان‌تان است , هوا را به داخل ریه‌های خویش بفرستید و آن گاه یک‌سری ثانیه حوصله فرمائید و پس از این تراز به آرامی بازدم را انجام دهید . هم زمان نیز به خودتان بگویید که «آرام باش» , «مهم نیست» .

احتمال دارد بگویید اعلام کردن این حرف‌ها مضاعف راحت است و زمانی شخصی عصبانی است مگر میتواند به همین راحتی خشم خویش را خاموش کند؟! با تمرین کردن , آری میتوانید . در کلاس یوگا یا این که مدیتیشن نام نویسی نمائید و با تمرین‌های مداوم , استرس , سراسیمگی و اضطراب را در وجود خویش کاهش دهید .

نگاه خویش را عوض نمائید

هنگامی از مساله‌ای خیلی عصبانی میشوید به خودتان گوشزد نمائید «این واقعه زیاد ناگوار بود , البته عالم که به پایان نرسیده است!» با همین یک گزاره و اندیشه کردن به آن و اعتقاد و باور داشتن به آن میتوانید خشم شمارا با سرعت بیشتری فروکش فرمائید .

این را اعتقاد داشته باشید که آدم با نیروی عزم و تمرین قادر است سود بخش اعظمی از اتفاق‌ها را عوض نماید . همینطور عالی است بدانید واژه‌هایی همچون «هرگز» و «همیشه» در حین خشم مانند سم میباشند . هنگامی به عنوان مثال میگویید «این هیچ زمان بشر نمی‌شود» در بنا شده در موقعیت تند کردن حریق درونی خویش میباشید . این واژه‌های منفی تنها حزن و یأس شخص را ارتقا می دهند و اثری غیر مطلوب در وجودش به جا میگذارند .





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات